Friday, October 22, 2010

tubing and caving! bila dah mlm

12.10.2010 hari tu seperti biasa bangun solat subuh jemaah then after siap2 ada malaysia cergas,fun jugak hari tu,affan ada buat game bang bang!sebelum kitaorg kena marah lagi!asal pagi je kena asal kena marah je pagi!
so seperti biasa lepas malaysia cergas,nyanyi lagu gemuruh jiwa lagu uitm dan negaraku!
lepas makan pagi semua bersiap nk mulakan akvititi hari ni group aku buat tubing dulu!asalnye tubing akan buat sebelah petang tapi memandangkan nk elak cuaca takot hujan so tubing buat sebelah pagi,caving buat sebelah petang!

macam biasa nk mulakan aktiviti kumpul siapkan semua barang aktiviti letak pada satu tempat,kira jumlahand lapor pada pensyarah bertugas pada hari tu!bersemangat ni tubing adalah salah satu aktiviti paling menarik perhatian hahha main air mmg best ah!lagi pun aku group paling last so bdk2 da cerita bertapa bestnye tubing nih!aku malas je nk cerita bertapa bestnye SURVIVAL yang aku pergi mula2,kang korang tak sabar-sabar nk survival!hahahha
tiub,pfd,helmet.kayak,pedal, antara barang-barang yang kami bawak tak lupa tali keselamatan air,so group lelaki sahaja 15 org mcm tu pergi ke tempat tu dulu naik lori bersama barang-barang aktiviti,termasuk aku,jauh jugak tempat tu,boleh la,so sampai2 kita terpaksa buat lontaran emas!lontaran tali keselamatan untuk selamatkan nyawa if case lemas ke uncontrol ke mana taw kan,so praktikal atas tanah je hahaha sementara tungu budak perempuan dan jantan yang masih ada sana sampai,kitaorg buat sampai semua org dapat rase mcm mana baling benda tu!

so aktivit tubing bermula dengan sedikit penerangan kalau tak silap en Hilmi dengan en Ridhuan kot,erm lecture ikot en Wan Faizal Iskandar,dengan en amy.so bermula dengan belajar mcm mana if terlepas dan hendak ke tepi,teknik yang paling baik dan rule2 dalam tubing nih!

huh da tak sabar ni memang seronok abes,lagi2 group aku diberi perhormatan naik kayak dulu!hahaha mmg best ah!so berjalan kitaorg dibawa arus air yang laju lagi sejuk,haha sampai ke perhentian pertama.MASALAH datang lagi,korang ni group santubong mmg bermasalah la!hahha en selamat dengan en ridhuam terpaksa bwk tiub yang kitaorg terlebih bawa,kalau 1 ataw 2 xpe!7 kot lebih,bayangkan!ape lagi mengamuk la kan tu la buat kerja main2!da cakap suruh kira awal tadi tak nak sebab tak pe group lain ambek semua ni cukup la tu!ha mmg cukup ada dah kira helmet yang lain tak reti ke?
hati panas gila time tu tapi tubuh terketar ketar sejuk,haha so ape lagi,kempis kan la!bapak lama gila kitaorg buang masa kat situ!tertungeng tungeng ah nk buang angin dalam tiub punya pasal!kesian gila budak2 br nk fun sket sikit tu je la aktviti yang happy pun tapi da spoil mod kena marah,kena provok xpayah cakap la,akhirnye kempis jua!letak belakang kayak!dan kayak bertolak ke tiub rotate mcm tu sampai semua group merasa naik kayak termasuk en Wan dengan cik Amy,
agak paling best ah kalau tak di spoil kan dengan pasal tiub tu,mmg best,kerjasama adalah nilai yang sentiasa perlu ada dalam melakukan aktviti berkumpulan nih,
pasal pasal moon,masa tu air laju gila dye naik kayak sekali terbalik kayak dia,dan dekat situ mmg laju gila dan aku pun pelik macam mana dia boleh tersimpang ke sebelah kiri sebab semua belah kanan,dah agak 3 ataw 4 orang kot terlepas dari moon sbb tak leh nk control pergi ke kiri selamat kan dye,so aku dari cuba la awl2 pedalkan tgn pergi ke kiri dan2 aku nk sampai moon da terlepas dye punya kayak,mak ai laju gila kot air,melompat aku dari tiub ambek kayak dia,sekali tiub aku pulak yg terlepas,masa nk lompat ambek tiub aku tu huh kaki aku tersepak kat batu,sakit gila sumpah!bengkak kot aku rase,sampai abes perjalanan aku rase,yang ok siket aku rase sebab air tu tu sejuk so membantu sket ah kurangkan saket!then moon nak naik atas kayak pulak satu hal,hahaha dengan air mmg laju gila time tu,batu banyak,tapi alhamdulillah dye boleh naik lepas tu,so teruskan perjalanan yang masih panjang,so far lepas tu tak ada dah yang sangkut kot,everything ok,sampai ke last stage kitaorg dilepas sorg2 sebab ada satu port yang air agak laju dan bahaya la,lepas tu sampai la kitaorg ke tempat camp site!huh cik saya tak puas lagi!hahahha dalam ni berani la!tubing mmg best!

balik2 je nk lapor kat pensyarah bertugas eh kena marah lagi,santubong santubong.eh kena renang pulak atas darat,mcm2 style pulak mintaknye,adoi banyak gak lagi kena,adoi panas-panas,sape salah?kitaorg jugak salah,
so masa tu da lewat lepas solat terus mkn tengahari!

CAVING
selepas makan tengahari aktviviti seterusnye adalah caving act aku da bape kali masuk gua,gelap je,hahah yang excited gak masuk sbb masa post morten ada budak dari jengka,nama izati dye cerita pasal caving ni alahaiiii dye punya ceritaa menusuk kalbu tu,tiba2 macam tak sabar nk tengok ape yang dye cerita dengan alunan suara dye dengan tangan dye,dengan confident dia,dengan penuh beriman lagi,memang tak salah ah en Hisyam pun sejuk hati sikit malam tu tengok dye bercerita!hahaha

so diiringi oleh 2 lecture en selamat dengan cik amy, 2 fasi en helmi dan ridhuan dan dibantu ranger dikhas oleh gua candu tu seramai 3 orang,
tak banyak cerita pasal caving,selain jalan yang agak mencabar,keunikkan bentuk2 yg terjadi atas kebesaran yang maha kuasa,dan paling menarik kitaorg ada lalu satu kawasan tu,ada rase yang macam aircond sejuk nyaman je,memang best ah!haha katenye group sebelum ni tak dapat rase,rezeki kitaorg kot,so of course la aku nk tengok telur dinasour dengan org tua membaca quran,tu izati yang cerita,so agak menkagum kan pasal telur dinosuor tu dari mana datangnye akar atas tu menjalar atas telur tu,pelik gila,atas dia ada satu batu yang mcm kristal berkilat gila,mmg lawa sangat,
yang pasal perempuan yang seakan akan sedang berdoa tu,aku rase ni adalah yang paling buat aku rase kagum gila,ada org suluh lampu dan bayang dye mmg buat aku kecut perot pun ada,tu la dia ciptaan yang maha kuasa!so far ada banyak benda lagi yang menarik,penemuan terbaru group kitaorg je dpt tgk,bayi yang dalam gengamam tangan. gajah serta seakan ada aliran air yang sgt cantik,bentuk dia,mmg gua ada lah satu tempat dimana kita boleh tengok kebesaran ALLAH S.W.T,yang paling aku tersentak la kan,masa ranger tu suruh semua lampu ditutup,kawasan tu mmg gelap gila,dan ayat dye aku ingat lagi,'gelap kan?mcm ni orang buta melalui hidup dia,dan macam ni la jugak kita semua akan rase suatu hari nanti didalam lubang yang sedalam 7 kaki tu'speechless and mcm mmg tak taw nk cakap ape!memang gelap gila sunyi,masa tu aku betul teringat kat nek aku!

selesai sudah selepas kitaorg sampai ke bawah ranger tunjuk gambar2 yang menarik dalam tu mmg lebih jelas nampak ape yang kitaorg nampak tadi,lepas tu ada sikit biasa la cakap,dari lecture ,fasi,dan ribuan terima kasih kat ranger yang bawak,so naik lori balik camp site!!!!
lori sadin!hahahha ,kepenatan boleh tertidur dalam lori walaupun panas dengan jalan mcm ape,

MALAM lagi bila malam?maka gelap la kan ape lagi,bila gelap?pasang lampu head lamp semua da belajar bawa,mcm biasa lepas solat isyak,ada sikit posmorten ,so kali ni banyak cite sebab survival da dibernarkan bercakap,dgr cerita intan!pasal yas kena buang,banyak pengajaran sebenarnya survival ni korang da dapat tapi dalam tak sedar,tapi kalau korang betul paham kenape dan mengapa survival ni termasuk dalam aktiviti korang,sape yang buat yaz mcm tu korang akan pikir banyak kali la,bukan nk cakap group aku baik ataw aku baik,tapi mcm intan cakap kita boleh pikir siapa lagi penting dari ape,respect ah team korang!
tapi malam tu seperti malam2 biasa kena marah lagi,biasa la kan BILA DAH MALAM ,semua mengantok bila en azizul cakap kat depan yang betul2 depan en azizul pun boleh tidur yang kat belakang da setting port baik punya apatah lagi kan,
hahha kena pakai kasut pastu jump star berapa ratus entah,semua tak leh sekali ni aku paling benggang menda yang simple mcm tu pun tak leh buat,lembik!geram aku kalau perempuan aku boleh lagi paham,tapi yang masalahnye lelaki!!
adoi hai tak paham aku!masuk balik dalam khemah pusat,aku memang still boleh tahan mata,so dengar je kan,so en azizul cakap pasal esok hari ape yang kitaorg kena buat,eh champ tidur malam tu kaci dengan muiz kena buat persembahan budak semua diberi baring,tak sampai 2 minit bagi baring bukan tidur saja yang berdengkur pun ada,aku tak tdo syok tengok kaci nyanyi lagu oooo ooo ooooo deng!hahahha pastu dyeorg bersilat budak2 ni semua nyanyi lagu gemuruh lagi hahaha,kelakar gila,
selesai semua en azizul bagi kitaorg tidur,so dye bagi tapi mmg tak la kan sebab esk da nk?esk da nk?esk da nk balikkkkk,hahaha so aku mmg ngantok gila tapi kena sentri pukul 4 hingga pukul 6,so tolong brother kita yang jadi penghulu,kerana aku sedar tugas penghulu di hari terakhir agak berat sekali,khemah penempatan,dengan khemah peralatan malam tu jugak kitaorg buka,barang personal diletakkan pada satu tempat,so far alhamdulillah semua bagi kerjasama walaupun ada yang tidur!

No comments:

Post a Comment