Friday, October 1, 2010

abseiling praktikal






asalaimualaikum kali ni aku nk cerita pasal abseiling aktiviti seterusnye untuk class outdoor recreation kitaorg,sebelum raya kitaorg buat aktiviti nih,utk aktiviti nih kitaorg buat kat bangunan berkembar di fakulti kejuruteraan.first pagi2 dalam pkul 7.30 aku dah sampai cuma tunggu yang lain sebab nk angkat barang naik ke tingkat 11.fuh tinggi kot tingkat 11 tuh.agak awl gak aku dtg time tuh,so lepas semua barang da dikeluarkan dan disusun atur dengan kemas,kitaorang dah macam xsabar ni!hahahha so yang ada pagi tu abg mubin yang tolong kitaorang mcm mana nk sediakan ape yang kena buat kat mana dan mcm mana semua dengan pertolongan dye ah sebelum en Hisyam sampai,so selesai je semua ikat tali dekat dinding dengan selamat,semua dah bersedia dengan keselamatan diri masing-masing,safety first ape ape pun aktiviti,lagi-lagi abseiling ni



ni adalah antara alatan yang kitaorg guna untuk aktiviti abseiling nih

.sharul jadi orang pertama kot lakukan aktiviti nih.sebenarnya aku da cuak gila tengok dyeorg buat yang mula-mula,en Hisyam bg byk pilihan gak untuk cara2 turun tu kan.contoh yang biasa pastu australia style,spider style,pada awalnye aku just nk buat yang mcm biasa2 je la,gila tak cuak,tinggi kot nasib aku ni jenis tak gayat,kalau tak,entah la ape jadi hari tu,ketinggian dye tgk mcm mana!!

mula aku da pakai harness dari depan utk cara yang mcm sharul buat mula2,eh lepas tengok semua macam selamba je buat australia style tu aku pun buang balik harness tu pastu pakai terbalik sebab aku nk buat yang australia style mcm best je hahhaha.sebelum turn aku turun aku jaga bahagian belakang suport org yang turun,in case dyeorg xleh nk control so aku back up la, and lagi satu handle bahagian hulurkan tali,da tiba turn aku yang turun,fuh cuak kot hahaha tapi muka kena selamba beb gila bdk perempuan buat rilek je tak kan aku nk buat takot kan,masa turn aku yang handle kak is budak degree mase tu abg mubin da tak ada pergi clas kalau tak silap,

masa mula2 nk turun jantung bukan main kencang lagi berdegup ni ha adoi,tp buat selamba jew hahaha da turun sikit br rase macam da selesa la macam da selamat sikit,aku buat australia style,sumpah siapa yang buat style lain memang rugi ah sebab best kot,dah mula bergerak baru rase syok hahahaha, bukan main lagi aku terbang masa tu,hahaha agak kejap la jugak td mula2 tingkat sebelah mcm tinggi sangat tapi bila da turun ni rase mcm rendah pulak hahahaha,ape2 selamat je sampai kat bawah rase mcm nk naik lagi sekali nk buat,hahahha syokk weiii.





ape2 pun abseiling ni mmg best, terbaik ah lagi pun first time aku buat abseiling nih so satu pengalaman yang agak best la.
last peserta yang buat aktiviti ni kalau tak silap zakwan ahmad kot.jiran en Hisyam hahaha,lepas je zakwan semua naik ke atas balik utk pack barang balik,selesai semua alhamdulillah sepanjang buat aktiviti ni tak ada yang cedera,so semua berjalan lancar dengan seronok sekali,selesai semua en Hisyam berkumpul satu tempat untuk sepatah dua kata dengan diakhiri ucapan selamat hari raya sebab masa tu da nk raya sangat!so jumpa selepas raya semua!!!!

2 comments:

  1. oo...org ta dapat pon wat style australia...buat yg biase je cz bangunan kitowg bkn tggi mane pon..plus, struktur bgunan x ok...so agak dangerous..huhu....

    ReplyDelete
  2. sape suh duk jengka!!!hahaha cni australia mmg terbaik punya!

    ReplyDelete