Thursday, August 19, 2010

hari kedua camp 07.ogos.2010

aktiviti bermula dengan solat subuh berjemaah tapi klu xsilap aku sebelum tu budak yang masak utk makanan pagi dah bangun awl2 utk siapkan makanan pagi tu.selepas solat subuh semua berkumpul first pagi2 tu kitaorg ada senamam aerobic hahaha syok gak la bersenam pagi tu gelak2 je kan.mulakan hari dgn gembira dgn senyuman kan,syok ah layan abes senamam tu hahahaha,pastu abes semua baru la kitaorg pg mkn pagi.
abes je makan pagi semua mcm biasa la fasi jerit bagi masa pastu semua berlari berkumpul kat tempat biasa,beratur mengikot kumpulan yang telah diberi.kalu ikot kan plan pagi tu bermula la aktiviti yang dinanti nantikan hahahha.so ada banyak aktiviti yang aku buat tapi ada jugak aktiviti yang xsempat buat.yang sempat aku buat blind trial,game management,camp craf,orientering and aku xsempat nk buat jungle traking,ape2 masa tu aku da mcm bleh agak la kumpulan aku kena buat blind trial so aku da pakai baju yang agak2 lepas je pada blind trial tu bleh buang terus hahahaha.btl jangkaan aku akhirnye kumpulan aku merasa aktiviti yang paling menarik perhatian seme peserta yang ada kat bukit cerakah tu.actually aku da tgk gambar2 senior2 aku yang bt aktiviti blind trial nih so agak dasyat gak la keadaan dyeorg lam gambar tu aku tgk so aku da mcm taw la ape yang akan jadi nanti hahahah.

BLIND TRIAL

group aku kak l yang ambek,mula2 dyeorg suruh ambek daun 2 helai sorg,pelik gak aku nk buat ape ngan daun tu kan.ermmm rupanya kain itam yang nk ttp mata tu nipis sgt so bleh npk,so guna daun untk alas lagi satu supaya xnampak.so totaly mmg xnpk la so seingat aku arahan pertama semua kena pgg tangan dan jangn sesekali lepaskan so mmg kitaorg pgg kuat giler ah time tu.mula2 dye fasi yang endle kitaorg bagi pgg kayu so ikot dyeorg ah sampai ke satu tempat dyeorg suruh lepas tgn,mula2 mcm xnk lepas je kan sbb da arahan pertama 'ape2 pon terjadi jgn lepaskan tangan kwn kamu'so aku mmg pgg jgk ah tgn bdk2 group aku tu sampai la fasi rentap tgn aku sampai terlepas kot tgn member aku.so dye bawak sorg2 jalan2 so aku rase mcm da bermula je sesi mandi lumpur ni hahaha,masa fasi bwk jalan sorg2 tu mmg dye bwk tempat yang mcm kotor giler p bukan nye kotor ape sgt pon kotor lumpur je lagi pon aku da bese main menda tu semua masa kecik2 dulu so mmg xjd masalah la,lepas tu fasi lepas aku sendiri utk ikot tali yang dye sedia so aku cuma perlu ikot tali tu je la tp pada masa yang sama siapa yang kat depan bgtaw la kwn2 yang kat belakang if ada menda yang bahaya ke mana taw kan.so deria pendengaran agak penting lah dalam aktiviti ni,yela kan mata da ttp so suara2 kawan2 je la yang boleh tolong kita.secara xlangsung dpt rase la ape org buta rase ,susah nye tanpa mata,timbul rase bersyukur giler sbb Allah kurniakan sepasang mata yang cukup sempurna utk aku.banyak gak rintangan yang terpaksa aku lalu.masa redah lumpur tu aku mcm xkesah sangat taw at least dye busuk tapi lembut jalan merangkak so lutut aku xla sakit tapi ada satu laluan tu ,kalu tak silap aku mcm parit air la even air dye bersih tapi kat bawah dye batu banyak giler lutut aku da la mmg xberapa nk sihat kan ,fuhhh sakit giler tp tahan mcm tu nk tak nak kena buat jugak kan.
ada satu yang best masa masuk kolam yang kitaorg basuh ketiak semalam tu aku ingat dalam nk je aku mandi terus,rupanya cetek je dalam bwh paras pinggang aku lagi kot,pastu ada satu terowong taw kat atas kolam tu pulak masa tu aku try dongak nampak la terowong tu aduhaiii kecik giler kot tibe cik fasi tu suruh aku masuk lam terowong tu,mati akal da aku mcm mana nk muatkan tubuh aku nih,last2 aku redah gak mula2 xleh masuk,pastu aku kepit giler tangan aku letak kat bwk pastu aku gerak pakai kaki so masa dalam terowong tu mmg aku bergerak tanpa guna tgn langsung ah,nasib la terowong tu xberapa nk panjang sgt aku da lemas giler kat dalam tu dgn susah nk bergerak susah nk nafas lagi.sudah je lepas pada terowong tu ada lagi trek kali ni agak panjang gak ah aku terpaksa merangkak tapi kali ni dye punya lumpur mmg terbaik ah busuk giler pastu lembik giler mmg tak taw nk ckp ape ah tp masa tu kitaorg da dalam satu group so yang dpn bgtaw la ape yang dye da lalu,semua mcm rapat2 je so sampai la satu tempat aku macam terdengar suara en Hisyam pastu cik fasi tu suruh aku berehat dkt2 situ sementara tunggu yang lain sampai,aku ape lagi terus melentang walaupon kejap aku bleh tertido ,terjaga pon sebab ada budak group aku terjerit2 kuat giler ingt kan ape rupanya takot pacat aduhaii,da la lelaki buat malu je perempuan xde pulak sampai jerit2 mcm tu.tgh2 baring tu ada la akak fasi nih buat maskara lumpur kat muka aku plak kan.aku biarkan jela alang2 da kotor xkesah la dye nk buat ape pon.
selesai semua kitaorg dikumpul dalam satu tempat pastu bukak kain hitam yang kat mata tu sama2,fuhhhh time tu tgk diri masing2 da xnampak rupa org dah jadi nye hahahha.mmg kotor giler,pastu en Hisyam tanya la ape yang kita dapat sepanjang perjalanan aktiviti blind trial nih.so masing2 bg pendapat la,tentang ape yang dyeorg rase,tp pada pendapat aku la first sekali mmg patot bersyukur sangat2 kerana kita ada sepasang mata yang bleh menikmati keindahan ciptaan Allah s.w.t nih,kedua kita akan kita dapat belajar n rase bagaimana org buta lakukan tugas tanpa melihat alangkah susah nye dye utk melangkah walaupun hanya satu langkah,so aku terfikir la knape la aku xpernah nk tlg owg buta berjalan sebelum nih even xleh ngan bwk ataw pgg at least bersuara pon da cukup banyak membantu.so aku rase deria pendergaran ni sgt penting disamping tu jugak deria rase deria bau memainkan peranan dalam selama aku lakukan kan aktiviti nih,dalam lakukan semua nih menunjukan kita adalah di paras hidup yang sama walaupon setinggi mana pangkat kamu walaupon setinggi mana darjat kamu tp dalam aktiviti nih semua owg akan merasa saket bersama kotor bersama so xde beza antara kita semua sesama manusia..so komen aku blind trial adalah aktiviti yang paling best paling seronok walaupun kotor walaupun penat tp mmg best and banyak pengajaran!!!





2 comments: