Friday, August 20, 2010

masih di hari kedua -7.ogos.2010









GAME MANAGEMENT

Penat dari blind trial pon belum abes lagi group aku da sambung aktiviti kedua iaitu game management!!! hahaha ape game management ni nk buat kan.terfikir kan sejenad.lokasi yang tak berapa nak jauh la dr khemah kitaorg.first sampai kat tempat mcm satu pondok so masa tu kitaorg group 4 ngan 5 akan berlawan mcm mana nk manage game yang akan diberi.kitaorg dikenalkan satu game aku lupa actually nama dye,yang aku ingat'belit' je,hahaha game tu korang kena buat satu bulatan pastu korang pgg tangan member korang kat depan so bayangkan mesti la tangan korang berbelit belitkan pastu cabaran dye group aku kena ungkai la tangan yang bersimpang siul tu hahaha.mula2 kitaorg xpaham sgt sbb cik fasi xterang btl2,masa tgh fikir mcm mana tu tibe2 group 4 da jerit sbb dyeorg da boleh selesaikan,adoi group aku ni xkemana lagi ahhaha.pastu ingat kan da kalah so bdk2 ni seme lepas dari pgg tgn masing-masing.tp sebernanya kitaorg kena siapkan jugak so terpaksa la buat lagi sekali tp masa nih kitaorg da btl2 paham mcm mana nk buat so xlama pon kitaorg ambek masa utk selesaikan masalah yang xseberapa tu ceyyttt ckp besar plak aku hahahaha.tp mmg kejap je la td cuma kitaorg xpaham tu jew.pastu kitaorg permainan yang diberi nama trafic jem ,ha ape tu?haha aku pon pening gak dye bagi satu jarak pastu suruh berjalan tanpa pijak tanah.hahaha rule dye semua org kena buang kasut dan setiap pasang kasut kitaorg akan diguna utk game ni utk jd landasan kitaorg.mmg btl2 trafic jem la lambt giler hahaha tp kitaorg berjaya gak sampai ke akhir tanpa acident hahaha.dalam game ni kitaorg perlu byk sabar,pandai imbang diri,suara arahan penting gak ah,kerjasama mmg selalu kena ada kalau da mmg kita duduk dalam satu group kan.
Last game kitaorg ialah fasi bg getah dan tali so tugas kitaorg dgn tali dan getah tu kita nk angkat ada satu bekas kecik yang terisi air kat dalam dye.utk kita alihkan ke satu lagi kawasan ,cerita dye dalam bekas ada barang berharga so kawasan bekas tu agak luas gak ah p kitaorg xleh masuk kan tgn walaupun dalam kawasan bekas yang ada bahan berharga tu.so utk alihkan kan bekas tu utk ke satu lagi kawasan kena fikir la ni pon kejap je la kitaorg buat berkat semua bg pendapat kerjasama semua so alhamdulillah mmg kejap sangat la.
last aktiviti kitaorg ddk dalam satu group pastu fight dgn satu lagi group bermula dengan kitaowg punya trade mark hahaha ni jahat giler mengata kat group lagi satu ,best gak suasana mcm kecoh2 je kan kelakar pon ada time tuh.pastu berlwn menyanyi hahaha ni lagi kelakar mula lagu iklan,pastu lagu nama perempuan,yang paling best lagu hindustan pon ada hahaha tp group aku mmg xpernah menghampakan la hahaha.
setelah semua da abes cik fasi tny mcm biasa la ape yang kitaorg dapat untuk aktiviti kali nih.oleh kerana ni blog aku aku nk bg pendapat aku sendiri la hahaha{padahal semua sama je]first kerjasama mmg xpernah tertinggal kalau da mmg kita dalam group dan itu adalah kekuatan dalam sesebuah pasukan.kedua bagi aku kepantasan berfikir berani bagi idea,jgn malu mencuba ape yang kita rase betul,suport kawan2 banyak kitaorg dpt walaupun tengok game mcm tu je kan tp kita xsedar ape yang tersirat,hubungan antara kitaorg dalam group pun da makin rapat masing2 da fasih nama kat mulut,so best ah game management nih.last2 kitaorg dpat taw game yang guna getah ngan tali tu group kitaorg adalah group pertama yang boleh selesaikan group sebelum hampeh ah tu hahahaha.abes cite pasal game management ape lagi selepas ni?

CAMP CRAF

selesai je game management group kitaorg terus blk ke penempatan kitaorg ala tak jauh pon.yang perempuan tolong bahagian2 masak yang bdk laki ada la ambek peluang mandi sebab kitaorg kotor giler sebab blind trial pagi2 tadi,selepas je semua ada kita semua solat zohor berjemaah,abes je solat semua berkumpul di khemah pusat utk menjamu selera makanan tengahari,kitaorg xbanyak masa utk makan so masing2 makan cepat2 je mcm kelakar pon ada tp tu la pengalaman hidup yang akan mencuit hati bila masa teringat akan masa lalu kan.tengahari tu nasi dasyat giler bleh katekan xmasak la so cik fasi suruh abeskan dengan cepat.nasib group aku ok je bleh abeskan tapi kesian giler tengok group lain ada jugak aku tengok air sirap pon da bleh jadi kuah dalam nasi tu,yang budak2 perempuan semua mata da berair,kesian giler so aku yang dah abes makan nih cuba la tolong abeskan yang group member aku tp tak banyak la sebab aku pon da banyak makan td.series nasi mmg tak masak itu yang buat diaorg semua mcm nk termuntah makan.bagi aku kadang2 menda yang kita tak berapa nk perasan ni la byk memberi kita pengajaran hidup yang lebih berguna.selesai makan tengahari kitaorg semua sambung aktiviti yang kitaorg sepatotnya buat lepas nih,group aku buat aktiviti camp craf so group aku mmg ddk dkat penempatan tu je la.ape yang kitaorg belajar masa aktiviti camp craf xbanyak sangat sebab group yang sebelum ni dah banyak cover buat.cuma khemah utama kitaorg betulkan sikit2 pastu bersih kawasan penempatan,kitaorg buat laluan air ,mcm parit la dari khemah dapur ke longkang,pastu setiap keliling khemah kitaorg kena buang laluan air, mana la kita tau jika hari hendak hujan kan.even da banyak group lain buat but mmg still banyak kerja kat camp craf nih,nampak mcm biasa je tp penat gak camp craf ni mungkin sebab boring kot so kerja banyak so mcm cepat penat ah.kitaorg tak tau ape masalahnye tp sepatotnya kitaorg dah bleh berhenti tapi mcm mana entah kitaorg terpaksa buat aktiviti camp craf tu sampai semua org dari group yang lain berkumpul so sampai ke nak masuk waktu magrib la jugak.fuhh penat giler.

NIGHT WALK

Malam menjelma hahaha selepas je kitaorg dah solat berjemaah kitaorg semua da menjamu selera pada malam tu akan sambung aktiviti seterusnya.tapi sebelum tu aku nk cerita pasal alamak terkejutnye masa nk mkn malam ketua camp en azizi tiba2 suruh aku berdiri ingatkan aku mcm ada buat salah kan takot gak ah time tu dengan muka blurnye pastu dye cakap dye lantik aku sebagai penghulu baru,aku da mati akal gila time tu,aku mmg tak taw nk cakap ape,yela kan dekat shah alam tugas aku sebagai biro pengakutan je kan so aku x aspek ah tugas2 berat mcm ni bakal aku tanggung hahahha.series aku tak tau nk buat ape aku blur aku cuak risau gak kan yela nk control 89 org nk jaga hati member lagi nak ikot arahan fasi lagi fuhh dasyat gila nampak mudah je tapi...hahaha actually sebenarnya aku dah biasa sangat jadi ketua ni.tp sejak abes sekolah je mmg da tak la kan.hahaha ape2 pon aku buat2 cool la buat mcm aku terima dengan sukarela tapi dalam hati tak taw da nk cakap ape.tak sampai setengah jam jadi penghulu aku da kena denda yang pertama push up,boleh tahan gak ah,pastu hati aku dah panas kat budak2 yang diaorg sebenarnya boleh beratur awal tapi diaorg kan hebat so susah nk terima arahan nih.so start dari tu aku rase aku kena tegas ,lantak ah dyeorg tak suka aku pon lepas ni kan.yang aku taw kalau betul dia kwn aku dia kena faham situasi aku,panjang pulak cite pasal jadi penghulu ni hahaha,ok sambung pada yang tadi.malam tu ape yang kitaorg taw kitaorg akan buat 'night walk'haaaaaaaaaaaa ni la aktiviti yang senior aku ckp boleh tahan la kan,hahaha jalan sorg2 tengah malam kot,tak kan la dalam hati tu tak ada sikit pon rasa takot kan.tapi sebelum tu kitaorg buat clas first aid dulu.kitaorg berkumpul dekat satu kawasan lapang tempat kat kitaorg buat kelas knotting hari tu.so first aid fasi kak amy yang ambek so dye jelas kan ape yang ada dalam first aid,ape maksud first aid,lebih kurang ah dengan class en Hisyam hari tu masa class first aid kat fakulti.so totally semua dah dalam kepala la.pastu fasi kak bye yang ambek untuk bandage ,dye ajar cara-cara nk ikat bandage ni sama jugak la masa time class kat fakulti pon dye yang ajar kitaorg tp cuma dyeorg tolong en hisyam la.so mmg wakil dari shah alam tahu ah nk buat semua tu so yang mana dah pandai tolong ajar bdk2 dari jengka sbb dyeorg tak ada class first aid lagi,masa kak bye ambek class first aid ni en Hisyam suruh buat kat surau atas dari tempat kitaorg kumpul tu sebab kat surau tak la gelap sangat ada lampu so senang la sikit nak belajar kan.kadang2 kalau kita ajar org ni bleh buat kita lagi ingat.sebelum aku cite pengelaman night walk aku nk cerita pasal En Azizul lecture dari jengka mengamuk dengan kitaorg masa mula2 nk start clas first aid kitaorg kena berguling atas tanah tu,lama jugak ah,hahaha kelakar pon ada time tu.masalahnye punca dari kitaorg ah,bising je bercakap xabes abes kerja xbuat pastu ada la segelintir yang susah nk ikot rule da peraturan dah cakap bawa alat2 yang telah desenaraikan wajid pon susah nk bawa.yang paling tak boleh terima topi dengan name tag yang selalu kat leher pon tak nak pakai.silap2 hari bulan terjun kolam pulak kitaorg malam tu hahaha nasib la.
abes kitaorg buat clas dgn kak bye utk bandage kitaorg berkumpul balik dekat tempat tadi,then beratur mengikut group masing-masing pastu kitaorg berjalan ke tempat mula2 kitaorg sampai kat bukit cerakah ni masa first day hari jumaat tu.berkumpul fasi yang urus bahagian night walk kalu x silap azizi jugak tapi bukan leader,dye beri sedikit sebanyak keterangan ,betulkan niat kitaorg yang nk buat aktiviti,pastu en hisyam ada la tambah sikit sebanyak ape yang kitaorg akan buat,selepas wakil bacaan doa kitaorg dapat satu 'kod' la,iatu 'busut jantan'kalau tak silap time tu dah dalam pukul 1.30 pagi dah.so kitaorg dibawa ramai-ramai ke satu tempat yang lapang,aku ingat kan mula2 berjalan je dalam group ramai2 mcm tu.sampai tempat lapang fasi suruh semua duduk,ape lagi budak2 terus baring hahaha lagi pun time tu fasi mmg suruh kitaorg tido,aku mcm dah terlalu penat dapat je peluang baring terus tertidur,sedar tak sedar aku aku tgk group yang kat sebelah aku semua dah ilang and ada fasi gerak budak group aku rupanya diaorg gerak sorang2 pastu dye suruh berjalan sorang2 kat trek yang diaorg da siap sediakan,lepas je aku tengok group aku dah start bergerak aku dah tak boleh tidur nk ckp takut tu tak la sangat tapi mmg tak boleh tidur ah,sampai la kat turn aku so dye suruh bangun pastu dye tanya nama sekali ngan no maxtrix kot aku pon terlupa pastu dye tny ingat kod so dye lepas kan aku berjalan,aku jalan mcm buat2 mcm biasa la pastu ada satu bunyi agak menakutkan ah tapi aku tak cakap pun 'busut' aku buat tak tau mcm aku tak dengar ape2,sampai depan sikit aku tengok aku macam mayat terbaring kat tengah jalan.nasib baik ada 3 mayat tu mcm buat pose nk ambek gambar plak diaorg,kalau sorang2 mau tak cuak aku,so aku mmg niat nak bagi kod ataw paswoord tapi dia dah bagi dulu so aku jawab je la.sampai kat depan sikit aku nampak ada satu makluk kurus gila aku mmg mati2 ingat tu mmg hantu betul la sebab kalau nk ikotkan fasi yang dtg tak ada pon yang kurus dan kecik semacam tu.aku dah cuak gila time tu aku try bg paswoord kan tapi tak menjawab aku bagi lagi sekali nasib menjawab kalau tak aku pon tak taw la nak ckp ape,lepas tu ada banyak lagi la aku jumpa mcm2 gak tapi mcm biasa2 jew sampai la aku kat en Hisyam punya tempat yang bahagian en Hisyam yang jaga,so lepas tu en hisyam suruh aku lepak kat dye dulu lama jugak la,sembang dengan en hisyam ada la dalam tiga atau empat org lalui kat disitu berpeluang gak la aku tengok muka cemas dalam cover diaorg hahaha,masa aku mula2 sampai kat en Hisyam suruh en Selamat ambek aku punya tag name dengan jaket keselamatan,tiba2 en Selamat mengamuk mcm kena rasuk je kan api padahal dye saje nk uji fasi yang bertugas je nk tgk macam fasi2 ni handle kalau peserta macam kitaorg betul-betul kena rasuk,tak lama kemudian aku sampai kat tempat kitaorg berkumpul aku tengok semua dah terbonkang tidur yang atas lantai pon ada,aku pun tanpa segan dan silu terus landing kat lantai terus tidur.masa tu jam dah pukul 4.30 pagi macam tu la lebih kurang,sampai la ke subuh aku terjaga sebab fasi suruh aku gerak semua yang lain untuk solat subuh..bagi aku aktiviti malam tu night walk just nk bagi setiap semua orang berani selepas buat aktiviti tu selain semakin berani kita semua ada lebih keyakinan dan aku rase ianya adalah satu elemen penting dalam outdoor reacreation nih.

No comments:

Post a Comment